Водеща новина от Политика

Нагоре или надолу?


Изострена конкуренция на хотелиерите; по-малко руснаци и британци и повече гости от съседни Сърбия, Македония и Гърция; нови логистични и маркетингови похвати за привличане на туристи. Така накратко може да се обобщи ситуацията месец преди финала на зимния сезон, за който от бранша се надяват финансово да повтори миналогодишния или спадът да е минимален, а от Министерството на туризма оптимистично вещаят ръст.

Неяснотите около Brexit и най-вече финансовите проблеми в Турция и в Русия са основните причини за отлива на туристи от тези три важни за България пазара. Според експерти спадът от турския пазар би бил още по-сериозен, ако от началото на февруари не се изпълняваше пилотен проект между националния турски превозвач Turkish Airlines и Пампорово, един от трите големи зимни курорта в България. Тандемът привлича туристи с преференциални цени на полетите до София, безплатен трансфер до Пампорово и евтини оферти за престой в 5-звездни хотели.

Тандем превозвач - курорт
Проектът е подписан на 10 януари т.г. и стартира от 3 февруари, като ще продължи до 10 април. Още първите резултати показват повишаване до 70% на заетостта на обедните полети от Истанбул до София, като превозвачът се готви да увеличи броя им, казва генералният мениджър на Turkish Airlines за България Мехмед Гюркайнак. Цените за нощувка със закуска започват от 45 евро, ски картите за туристите по програмата са безплатни, предлагат се и безплатни ски екипировка и уроци при покупка на 6-дневни пакети. Програмата важи не само за турски граждани, а за всички, които ползват полета от Истанбул, чиято цена е 109 евро на човек в двете посоки.



“Турските туристи се очертават като водещи гости за Пампорово тази зима и са повече от миналата. За първа година осъществяваме партньорство с Turkish Airlines, трансферът от летище София до курорта е за сметка на Пампорово АД”, уточни пред “Икономист” Татяна Маринова, маркетинг директор на курорта. По думите й Пампорово вече се е позиционирал основно като семеен курорт в сравнение с останалите зимни дестинации в страната и затова е предпочитан и от семейства от Великобритания. От останалите пазари се забелязва присъствие на гости от Македония, Гърция, Румъния, Молдова.

До април националният турски превозвач ще увеличи полетите си до София от сегашните 18 на 21 седмично, или три пъти дневно – сутрешен, следобеден и вечерен, обяснява още генералният мениджър на компанията за България, според когото над 10 000 туристи вече са посетили Пампорово. Мехмед Гюркайнак обаче отклонява въпроса дали Turkish Airlines възнамерява да работи по същата схема и с други български курорти с думите: “България е много богата страна по отношение на природни красоти и места, които си заслужава да бъдат опознати както през зимата, така и през лятото. Ще продължим да популяризираме България всеки сезон”.

Всъщност комбинацията от преференциални цени на полети и нощувки е подобна на схемата, по която Турция миналото лято се бореше да си върне руските туристи и да вдигне репутацията на страната, пострадала заради геополитическата ситуация и заплахите за тероризъм. Тогава турското правителство дотираше с по 6000 долара всеки чартър с руски туристи, а хотелите бяха намалили значително цените за престой.

Туристически експерти разчетоха зад общия маркетингов похват на Пампорово и Turkish Airlines опит да се намали резкият отлив на турски туристи за България, след като лирата се срина с над 40% миналата година. “Хотелиерите твърдят, че отливът на турски туристи заради девалвацията на националната им валута тази зима е 30%. Данните са конкретно за Банско, но такава ще е ситуацията и за останалите курорти. Интересно е да се видят резултатите от този експеримент с Пампорово. В България по принцип идват турски туристи, които са по-млади и образовани, от Одрин и Истанбул, основно с автобуси, като пътят им е около 3 часа”, коментира пред “Икономист” Димитър Попов от Управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции. Константин Занков от Института за анализи и прогнози в туризма вижда в експеримента възможност българските курорти да станат по-популярни и за турски туристи от централните части на южната ни съседка.

Преди договора с Пампорово Turkish Airlines е изпълнявала 3-годишна програма с друг български курорт, Банско, която е изтекла. “Правихме подобни програми в Банско, осигуряваха и групи с туристи, авиопревозвачът дори беше брандирал две кабинки от лифта”, коментира маркетинговият директор на ски курорта Иван Обрейков, който не влезе в повече подробности заради търговската част на информацията.

Ефектът на световния спорт
Амбициите на Банско за зима 2019 са да надмине ръста от 10 - 15%, постигнат миналата зима с броя на туристите, и те отново да надхвърлят 500 000 души, става още ясно от думите на Иван Обрейков. Само провелата се преди дни Световна купа по ски алпийски дисциплини при мъжете е осигурила поне 7000 зрители на състезанията в трите поредни дни, които са били и гости на града, което безспорно е плюс за икономиката на общината. Преди грубите сметки на зам.-председателя на Българската федерация по ски Георги Бобев приходите надхвърлят 3 млн. лв. Отделно правителството подкрепи мероприятието с 1 млн. лв., през спортното министерство, за организацията на състезанията.

“Рекламата на курорта от това състезание е огромна. Очакваме тя да се материализира идната зима с повече посещения, когато ще посрещнем и старт от Световната купа за жени”, е прогнозата на Иван Обрейков.

Плюсът за едни обаче винаги е минус за други, като в случая това са скиорите, които идват да карат, а не да гледат. „Когато пистите са затворени, това не е много комфортно за хората“, признава Обрейков, който не пропуска да постави проблема с липсващия втори лифт и изграждането на още писти, поставян от години от концесионера и от местната власт в Банско. Пак според тях пречката е в текстовете в Закона за защитените територии, които не позволяват в националните паркове да се изграждат нови спортни съоръжения. Именно на един от тези текстове се базираше и окончателното решение на Върховния административен съд, което в края на януари т.г. спря проекта на правителството за промяна на плана за управление на Национален парк Пирин. Веднага след излизането на това решение бившият вицепремиер и коалиционен партньор Валери Симеонов се зарече да внесе поправка в закона, но до момента това не е факт.

“Купата повлия отрицателно на моите туристи. Хората ме питаха дали ще я има, за да не идват. На Банско има 30 – 40 км писти, които се затварят заради състезанията. Хората идват да карат ски, не да гледат ски”, коментира Димитър Попов, чиято фирма е водещ туроператор за скандинавския пазар. И според него опашките и липсата на втори лифт е проблем за курорта, но смята, че има решение и при сегашната ситуация. “Община Банско е получила толкова много пари от строителни разрешения, нека вложи част от тях за хибридни или електроавтобуси, с ниски емисии, които да извозват туристите, за да няма опашки”, казва Попов.

Кметът на града Георги Икономов не отговаряше на телефона си, за да коментира идеята, както и оценката на местната власт за зимния сезон.

Като цяло Попов очаква спад от поне 10 – 12% при туристите от Скандинавия за зима 2019, основно заради увеличените с 10% цени на лифт картите този сезон. “В същото време цените на хотелите са се сринали заради жестоката конкуренция на фона на легловия свръхкапацитет”, смята той. Между 2000 и 3000 туристи от Южна Швеция и Дания всяка зима идват в България.

Обратното е мнението на Константин Занков от Института за анализи и прогнози в туризма – според него се наблюдава общо увеличение на хотелските оферти, до 11% спрямо миналата зима, заради ръста на цените на тока и горивата. Но и той признава, че на места конкуренцията е доста изострена.

Ръст при съседите, спад при руснаците
Както в Пампорово, така и в Банско и в Боровец се отчита увеличение на туристите от съседните Сърбия, Македония, Гърция и Румъния. Сърбите идват при нас, защото Банско е голям курорт в сравнение с техните, казва Иван Обрейков. Маркетинговият инструмент, с който Боровец привлича туристи, са гъвкавите цени за лифт картите. Само там се предлагат полудневни карти, като следобедната е по-евтина от сутрешната.

“По-добрата снежна покривка тази зима спрямо миналата е причина за повече пътувания на скиори от балканските страни към нашите курорти, а също и за реализиране на повече last minutes пътувания. Посещенията на гърци, македонци и сърби са много. Проблемът при тях е, че са с кратък престой, по-скоро разширени уикенди”, обобщава Константин Занков. Този тип почивки носят по-малко приходи на бранша в сравнение с 6-дневните скиорски пасове на туристите от Русия и от Великобритания.

А точно на тези пазари се очертава спад. Очакванията за руския са за двуцифрен минус. Отливът започна още от летния сезон 2018, като достигна 30% спрямо 2017-а, причината е обезценяването на руската рубла. Традиционно руските туристи предпочитат Банско като курорт и залагат на едноседмичен престой със закуски и вечери. Много от тях вече отсядат под наем или на гости при свои сънародници, които имат ваканционни имоти в курорта, коментираха от “Солвекс”, водещ туроператор за руския пазар у нас.
Въпреки отлива от основни за България пазари Министерството на туризма очаква 5% ръст за зимния сезон. Официалните прогнози са, че до края на март в България ще дойдат 170 – 180 хил. ски туристи, а посещенията на българи в зимните ни курорти ще надминат 280 хил.

Според същите официални прогнози британските туристи проявяват най-голям интерес към зимна ваканция у нас, като само в Боровец се очаква техният брой да е с 5 – 10% повече. Съвсем различна е картината според Севда Иванова, туроператор, която доскоро работеше с “Нилсън”. Тя припомня, че този туроператор, който докарваше 5000 туристи всяка зима, миналата година завинаги напусна България.

Няколко години преди това от българския пазар излезе и туроператорът „Ингамс“. Затова според Иванова ръстът, който министерството отчита при водещия туроператор от Англия „Томсън ски“, не може да компенсира празнотата от напусналите нашия пазар. По данни на бранша английските туристи ще са около 20 000 вместо традиционните 25 000.

Или, обратно на официалните прогнози, браншът по-скоро се готви за спад при чуждите туристи въпреки по-добрите условия за ски през зима 2019 в сравнение с предишната.


Текстът е публикуван в брой 9 /2019 г. на списание "Икономист" от 1 март, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя


Повече новини прочетете в

Новини от Политика

quot;Демократична Българияquot; иска оставката на Стоян Мавродиев и ми...

Оставка на борда на Българската банка за развитие и на отговорните министри заради „корупционна операция“ за 75 млн. лв. поиска...

Япония дарява на България лекарство което дава ефект при пациенти с ко...

Япония планира да даде безплатно на 20 страни, сред които и България, противогрипното лекарство Авиган (Avigan), известно още като Фавипирав...

Уебинар търси отговори на трудните въпроси за последиците от пандемият...

Как ще изглежда света след края на глобалната криза с разпространението на Covid-19? Какви са предизвикателствата и перспективите през малки...

Airbnb набра $1 млрд. в брой

Airbnb е набрала $1 милиард долара ново финансиране, за да може да компенсира вредите от пандемията от коронавирус, разчитайки на повече пар...

Colliers: Близо половината наематели в моловете са спрели да плащат на...

48% от наемателите в молове и ритейл паркове са преустановили плащането на наеми, режийни разходи и на контрагенти. 51% са пуснали служители...

Paysafe направи платформата Skrill безплатна за малки и средни предпри...

Skrill, водеща платформа за специализирани плащания на Paysafe, предлага своя портфейл и услугата Quick Checkout безплатно за малк...

Радев: Дарението има смисъл когато е навреме и далеч от камерите

Президентът Румен Радев също се включи в разразилата се дискусия относно заплатите на хората от властта. След като вчера депутатите дълго сп...

Как пандемията ще се отрази на търговската сделка между Великобритания...

Великобритания окончателно напусна Европейския съюз на 31 януари, но е в преходен период и има краен срок до края на 2020 г., за да приеме с...